Voedingsles

Nascholing hersen-darm-detox

Gegeven door: Kitty Wolf en Vera van Randwijck
Datum: zaterdag 8 en 15 februari 2020
Tijd: van 10 – 17 uur
Plaats: Fonteinkerk, Robert Kochstraat 4, 3817 JM Amersfoort

Op deze 2-daagse bijscholing krijg je inzicht in de verschillende manieren waarop in het lichaam vervuiling kan plaatsvinden. Zowel de fysieke kant als de emotionele kant wordt daarin uitgebreid bekeken. Op het moment dat je weet wat de oorzaak is dan is een oplossing ook vaak nabij. Er worden dus ook praktische handvatten gegeven voor het opzoeken van de oorzaak van de vervuiling. Want uiteindelijk kan fysieke of emotionele vervuiling je ziek maken. 
Onderdelen van de fysieke vervuiling zijn de vervuiling uit onze omgeving, zoals gifstoffen uit de voeding, uit de lucht, zware metalen, bestrijdingsmiddelen enzovoorts. Ook de endogene toxine productie kan je milieu ernstig beschadigen. Denk daarbij aan hormoonschommelingen, ontstekingen, darm disbalans maar ook teveel voeding. Vera van Randwijck zal dit onderdeel voor haar rekening nemen. Op de tweede dag gaat ze vertellen wat je kunt doen om je lichaam, met name de lever, te helpen bij het schoonmaken van je lichaam. Ook de invloed van de darmen wordt hierin grondig besproken. Dit onderdeel wordt gegeven door Vera van Randwijck.
Kitty Wolf gaat dieper in op de emotionele kant van het opslaan van ziekmakende herinneringen en trauma’s in het lichaam. Hoe dragen die bij tot het verschuiven van de gezonde balans naar ziekte. Op dag 2 gaat zij dieper in op wat je hieraan kunt doen om jezelf zo goed mogelijk te ondersteunen en verder te helpen.

exssebtiele voedingstoffen bij Con Amore

 

Vrouw in de overgang voor leefstijlcoaches

Gegeven door: Vera van Randwijck

Datum: zaterdag 14 maart 2020

Tijd: van 10 – 16.30 uur

Plaats: Fonteinkerk, Robert Kochstraat 4, 3817 JM Amersfoort

 

Op deze 1-daagse bijscholing krijg je inzicht in het proces van de overgang. Zo’n 80% van de vrouwen krijgt ook echt last van de overgang en meer arbeidsverzuim. Wist je dat ‘frozen shoulder’ en typische overgangsklacht is?

Leefstijl heeft een grote invloed op het ervaren van overgangsklachten. Maar ook heeft de overgang een grote invloed op de leestijl.

 

Zo ben je sneller moe, kun je minder dingen aan, heb je bijvoorbeeld last van stemmingswisselingen. Veel vrouwen krijgen ook last van slaapproblemen, terwijl ze daar nooit eerder last van hebben gehad. Bijvoorbeeld meer moeite hebben met inslapen. Of te vroeg wakker worden. Of midden in de nacht wakker worden en niet meer in kunnen slapen. Malende gedachten houden je wakker. Je vraagt je af na de zoveelste keer omdraaien waarom je, terwijl je je zo moe voelt, niet meer in slaap kunt komen.

 

Overdag gaat het dan wel weer en denk je, het gaat wel weer over, morgen slaap ik beter. Maar als je terugkijkt merk je dat er ineens een half jaar is voorbijgegaan en dat je nog steeds slecht slaapt.

Als professional is het dan je taak om de vrouw hierop te wijzen en te vertellen dat haar slaap de komende tijd niet gaat verbeteren. Dat ze er rekening mee moet houden dat ze nog een paar jaar slecht slaapt.  En dat ze moet gaan nadenken over hoe ze zichzelf hierin het beste kan ondersteunen. Vaak weten vrouwen dan precies wat ze moeten doen. Maar soms is het heel lastig om helder te denken en heb je hulp nodig.

 

Gelukkig kun je als professional dan veel advies geven. Als eerste de uitleg waarom ze slechter slaapt, een bodem voor acceptatie creëren. Dan kun je verder met slaaptips, waarvan rust creëren voordat je naar bed gaat, niet teveel plannen op 1 dag, relax-dagen inplannen (sauna, wandelen, shoppen met vriendinnen etc) een aantal zijn om te noemen. Zo is het ook belangrijk om overdag buiten te zijn zodat je ogen zonlicht zien (ook op een druilerige dag is het licht buiten feller dan de lamp binnen). Met supplementen kun je zorgen dat de vrouw ondersteund wordt op zowel inslapen als doorslapen, twee verschillende klachten.

 

Dit is 1 van de aspecten waar je meer over hoort op deze dag waar vrouwen in de overgang last van kunnen krijgen.  Vera van Randwijck gaat je uitleggen hoe dat komt en wat je er aan kunt doen.